تقسیم بندی ساعات یک وبینار

تقسیم بندی ساعات یک وبینار

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

تقسیم بندی ساعات یک جلسه وبیناری

تقسیم بندی ساعات  یک وبینار 

اهمیت بحث :

  1. مدیریت بهینه ساعات یک وبینار 
  2. آشنایی با تقسیم بندی ساعات و اهمیت آنها
  3. ارائه برنامه زمانی به شرکت کننده گان.

 یک جلسه وبیناری  میتواند کوتاه و یا بسیار طولانی باشد و از یک ساعت تا چندین ساعت ادامه پیدا کند. در اینجا چند سوال مطرح میشود که آیا افزایش ساعات جلسه با افزایش دریافت مخاطب نیز همراه است؟ آیا خستگی ذهنی مانع از جذب  اطلاعات نمیشود؟

 بسیار دیده می شود که  سخنرانان به افزایش ساعات خود می‌پردازند و بر خلاف آن که تمرکز مخاطب کاهش یافته  سخنرانی ادامه پیدا می کند.   افزایش ساعت الزاماً با بهبود کیفیت همراه نیست. 

باید در نظر گرفت که در وبینارها حضور فیزیکی نیست و مجازی است و سخنران، چهره یا حالت‌های مخاطبان را نمی‌بیند تا بتواند متوجه خستگی آنها گردد؛ در نتیجه احتمال دارد که با گذشت زمان, خستگی ذهنی و با  کاهش تمرکز   مخاطب دیگر پشت لپ تاپ یا موبایل خود حضور نداشته باشد.  از طرف دیگر اگر هدف تولید محصول از وبینار می باشد, بهتر است مقدار زمان یک وبینار کاملا برنامه ریزی شده باشد تا به کاربردی بودن محصول وبینار از نظر زمانی کمک کند. محصولات طولانی مدت میتوانند سبب خستگی مخاطب شوند.

در چنین حالتی کارآمدی وبینار نیز کاهش پیدا می‌کند.

شرکت کنندگان  مجبور به ضبط اطلاعات می شوند تا چیزی را از دست ندهند و یا اطلاعات ضبط شده  را مطالبه می کند.

در کلاس‌های حضوری معمولاً با استراحت در بین جلسه  می‌شود تا حدی خستگی شرکت‌کنندگان و سخنرانان را رفع کرد؛ ولی در وبینارها قطع و وصل کردن وبینار و استراحت‌های طولانی‌مدت به  راحتی قابل اجرا نیست.

برای جلسات طولانی بهتر است از مدیریت و برنامه ریزیی های دقیق چند جلسه ای استفاده کرد تا کاربردی بودن جلسات کاهش پیدا نکند.

 با توجه به اینکه در آمارها و گزارش‌های مختلف مشاهده شده بیشترین میزان گیرایی برای ‌ مخاطب‌ها شامل 40 تا ۴۵ دقیقه‌ی اولِ سخنرانی است توصیه می‌شود تا مدت زمان را  بین 50 تا 60 دقیقه در نظر گرفت(2-5).و وبینار ها آموزشی و تمرینی حد اکثر بهتر است 1.5 ساعت باشند.(2-5)

 البته این سخن به این معنا نیست که اختصاص دادن زمان بیشتر از این مقدار برای وبینار مناسب نیست و نباید در نظر گرفته شود ولی مدیریت بهتری می طلبد. 

 60 دقیقه را میشود جهت مدیریت زمانی به قسمت های کوچکتری تقسیم کرد از جمله(10) :

  • مقدمه 
  • محتوای اصلی 
  • پرسش و پاسخ 
  • خلاصه 
  • ارزیابی 

ابتدای وبینار را به مقدمه چینی  و ارایه برنامه ریزی زمانی و نکات تکنیکال اختصاص  می دهند. تا همه با آمادگی و زمینه چینی و هماهنگی وارد جلسه شوند. متن و  صحبت های مقدمه در وبینار هایی تولیدی ارزشمند می باشند. به همین دلیل در جملات، صحبت های مقدمه، تقدیر ها،   توصیه به دقت در گفتار می گردد.

متن اصلی سخنرانی معمولاً پس از مقدمه   قرار میگیرد  که حدوداً ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به آن وقت داده می شود.

مشارکت مخاطب وبینار

در لابلای متن اصلی سخنران جهت مشارکت و هوشیار نگه داشتن مخاطب توصیه به اقداماتی می کند  تا مخاطبین  را فعال نگه دارد برای مثال:

  • اگر صدا خوب است  عدد ۱ را ارسال کنید 
  •  اگر نحوه ارایه مناسب است عدد 5 را ارسال کنید 
  •  اگر جلسه مفید است و راضی هستید عدد 3 را ارسال نمایید 
  •  اگر اسلاید ها را میبینید و واضح هستند، عدد 6 را ارسال کنید.

 ایجاد مشارکت, حس زنده  و فعال بودن را به وبینار میدهد. معمولاً هر چند دقیقه یک بار سخنران چنین اقداماتی را تکرار می کند.

پرسش و پاسخ در یک وبینار

 بعد از محتوای اصلی نوبت به پرسش و پاسخ میرسد  که حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از کل زمان برای آن در نظر گرفته میشود. نباید فراموش کرد که این زمان در ذهن مخاطب دارای ارزش است زیرا میتوانند در این زمان سوالات خود را بپرسند و به پاسخ های خود  برسند.

و  چند دقیقه آخر  هم برای صحبت های  جمع بندی , ارزیابی و اختتامیه. (2) میباشد.

 این تقسیم بندی نمونه مثالی بود و افراد می‌توانند خودشان برنامه را کوتاه تر و یا بلندتر و با زمانی متفاوت تر و سوالاتی مناسب وبینارطراحی نمایند.

در وبینار های طولانی مدت چندین ساعته,  ارائه برنامه ریزی  زمانی به شرکت کنندگان جهت مدیریت بهتر توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

*

code